رفتن به محتوای اصلی

زالوپروران مرکز تخصصی تکثیر و پرورش زالو طبی

راه اندازی مزرعه پرورش زالو

راه اندازی فارم تولید و پرورش زالو ۱

مهمترین سوالی که برای فردی که تازه با صنعت زالو آشنا شده است پیش می آید و تصمیم به سرمایه گذاری در زمینه پرورش زالو دارد، توجیح اقصادی طرح، بازگشت سرمایه و فروش محصول است.

وقتی که عزیزان از سراسر کشور تماس میگیرند عمده سوال این چند اصل مهم است که به طور خلاصه اینگونه می توان توضیح داد:

۱-۱:مشخصا مقدار سرمایه گذاری متناسب با پتانسیل های فردی و البته زمانی که فرد می توان به این کار اختصاص دهد دارد

به عنوان مثال، فردی که دارای مغازه ای و کسب کاری با زمان اشتغال زیاد است مناسب برای سرمایه گذاری کلان برای پرورش زالو نیست مگر نیروی انسانی کارآزموده برای پرورش زالو اختصاص دهد.

یا اینکه فردی کارمند با تایم بعدازظهر کاملا خالی خیلی راحت می تواند با یک سرمایه گذاری مناسب و معقول اقدام به تولید و پرورش و نگهداری زالو نماید.

۱-۲:هر چه مقدار سرمایه گذاری ابتدای کار بیشتر شود به همان نسبت سود کار نیز افزایش پیدا می کند و البته دغدغه های نظارت و مدیرت فارم پرورش زالو بیشتر خواهد شد، اما به این نکته باید توجه داشت که طرح آنقدر کوچک نباشد که سود پایان کار فقط در حد درآمد کار کارگری باشد.

۱-۳:باید در نظر داشت که بخشی از سرمایه گذاری در ابتدای اجرای فارم تولید زالو هزینه می شود و بخشی دیگر در ادامه روند تولید، بنابراین برای اجرای یک کار بزرگتر لازم نیست همه ی آنچه که در کل دوره لازم است هزینه شود به صورت نقدی در همان ابتدا داشته باشید، به طور کلی و نه خیلی دقیق، نیمی در ابتدا و نیمی دیگر در طی دوره هزینه می شود.

در قسمت پایین ادامه دارد…

راه اندازی فارم تولید و پرورش زالو۲

در پست قبل راه اندازی فارم تولید و پرورش زالو ۱ توضیحی مختصر در مورد میزان سرمایه گذاری گفته شد.

در این مطلب انواع روشهای فعالیت در صنعت زالو توضیح داده می شود.

۲-۱:به طور کل فعالیت در صنعت پرورش زالو را به سه دسته می توان تقسیم کرد

۲-۱-۱:نگهداری و افزایش سایز زالو

در این روش زالو در سایزهای کوچک مانند لارو و سوزنی تهیه شده و پس از غذا دهی و افزایش سایز به بازار عرضه می شود.

۲-۱-۲:تهیه زالو مولد و کوکون گیری

در این روش ابتدا زالو مولد تهیه می شود و با فراهم کردن شرایط مناسب، کوکون بدست می آید و پس از آن لارو زالو و در نهایت با تغذیه دوره ای لاروها و افزایش سایز آنها آماده ورود به بازار می شوند.

۲-۱-۳:تهیه زالو در فصل پایین بودن قیمت ها

همانطور که در این پست توضیح دادیم، در فصول گرم زالو ارزان است و در فصل سرما قیمت زالو افزایش پیدا می کند، یکی از راه های درآمد زایی در صنعت زالو همین روش است، در فصل گرما که زالو ارزان است متناسب با سرمایه و امکانات زالو تهیه می شود و در کارگاه نگهداری می شود، با فرا رسیدن سرما و افزایش قیمت زالو، به تدریج زالو نگهداری شده وارد بازار می شود.

آنچه که مسلم است فعالیت در هرکدام از این سه بخش مستلزم داشتن امکانات و پتانسیل های متفاوت است

در حالت اول و دوم نوع فعالیت پایدار و پایان ناپذیر است، در تمام طول سال تولید کننده درگیر کوکون گیری و نگهداری از مولد ها یا در حال غذادهی و نگهداری از زالوها است

اما شاید به طور کلی بتوان گفت که حالت سوم بی دردسرترین و راحت ترین روش باشد اما این را هم باید درنظر داشت که با اتمام زالوهای نگهداری شده عملا فعالیت متوقف شده و تا خرید مجدد زالو و نگهداری آن فرد بیکار می شود.

در قسمت پایین ادامه دارد…

راه اندازی فارم تولید و پرورش زالو ۳

در پست قبل راه اندازی فارم تولید و پرورش زالو ۲ در مورد انواع روش های سرمایه گذاری توضیح داده شد.

در ادامه میزان سرمایه گذاری در هر روش توضیح داده خواهد شد

۳-۱:میزان سرمایه گذاری:

۳-۱-۱:نگهداری و افزایش سایز زالو

برای فعالیت در این سیستم به محیطی با شرایط دمایی ثابت، مناسب و کنترل شده نیاز است.

تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری و غذادهی لارو های زالو، باید متناسب با تعداد آنها تهیه شود.(بخش زیادی از تجهیزات تا سقف مشخصی از تعداد لارو زالو مشترکاً استفاده می شود)

بیشترین مقدار نقدینگی و سرمایه گذاری در ابتدا دوره مصرف می شود، و در طول دوره هزینه های نگهداری و غذادهی باید تامین شود.

نقطه شروع در این روش دارای اهمیت زیادی است.(تفاوت قیمت لارو در طول سال، در دسترس بودن با توجه به محدود بودن فصل جفتگیری)

از جمله هزینه هایی که برای هر عدد لارو زالو باید صرف شود، اجاره محل، کارگر، آب و برق و غذای زالو ها می توان نام برد.

نتیجه گیری:

اینگونه می توان نتیجه گرفت که چند فاکتور اصلی در مقدار سرمایه گذاری اولیه تاثیر گذار است، بنابراین یک نسخه واحد و مشخص نمی توان برای همه تجویز کرد. اگر در بهترین فصل استارت زده شود و تعداد اولیه لارو زالوها متناسب با تجهیزات باشد میزان سرمایه گذاری به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می کند.

در قسمت پایین ادامه دارد…

راه اندازی فارم تولید و پرورش زالو ۴

۳-۱:میزان سرمایه گذاری:

۳-۱-۲:تهیه زالو مولد و کوکون گیری

این سیستم از تولید و پرورش زالو تا حدودی شبیه به نگهداری و افزایش سایز زالو است، اما با این تفاوت که مرحله تولید لارو زالو توسط تولید کننده صورت می گیرد، و البته طول دوره نیز افزایش می یابد.

برای فعالیت در این سیستم به محیطی با شرایط دمایی متغیر در طول دوره و همچنین کنترل شده نیاز است.

تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری و غذادهی زالوهای مولد، باید متناسب با تعداد آنها تهیه شود.(بخش زیادی از تجهیزات تا سقف مشخصی از تعداد مولدها مشترکاً استفاده می شود)

متناسب با امکانات، شرایط آب و هوایی و میزان سرمایه گذاری با روش های مختلفی از جمله داخل حوضچه، آکواریوم، استخر، وان و … می توان از زالوهای مولد کوکون گیری کرد.

ادامه تولید و پرورش زالو با این روش دقیقا شبیه به نگهداری و افزایش سایز زالو است.

نتیجه گیری:

شاید به جرات بتوان گفت پرسود ترین بخش در صنعت تولید و پروش زالو این روش از کار باشد، اما به همان نسبت سختی کار نیز افزایش خواهد داشت، ضمن اینکه طول دوره افزایش نسبی دارد، اگر بدنبال سود خوب و فعالیت کاری پایدار هستین این روش از بهترین ها می باشد.

۳-۱-۳:تهیه زالو در فصل پایین بودن قیمت ها

برای فعالیت در این سیستم به محیطی با شرایط دمایی ثابت، مناسب و کنترل شده نیاز است.

نسبت به دو روش دیگر، تجهیزات خاص و زیادی نیاز نیست و در حد نگهداری و مراقبت زالوها می باشد.

بخش اصلی سرمایه گذاری در ابتدا و جهت تهیه زالو صورت می گیرد و در ادامه فقط هزینه های کارگری و آب و برق باید تامین شود.

شناخت بازار و خرید زالو در زمان مناسب و همچنین فروش در اوج قیمت از نکات کلیدی در این روش است که توجه به آن در میزان سوددهی تاثیر بسیار فراوانی دارد.

نتیجه گیری:

می توان گفت ساده ترین نوع فعالیت در صنعت زالو این روش است، میزان سود به چندین فاکتور از جمله تعداد اولیه زالوها، زمان خرید و همچنین زمان فروش بستگی دارد و البته از نظر شغلی کاری پایدار و مستمر نمی باشد، با فروش تمامی زالوها و اتمام آنها عملا فعالیت متوقف شده و تا خرید مجدد زالو در فصل گرما کارگاه تعطیل می گردد.

ادامه دارد

فضای مناسب برای پرورش زالو

برای پرورش زالو چندین فاکتور باید لحاظ شود که یکی از مهمترین ها فضای مناسب برای پرورش زالو است.

سوالی که بیشتر مشتاقان پرورش زالو از ما می پرسند این است که به چه میزان فضا و شرایطی نیاز است. به طور خلاصه اینگونه می توان توضیح داد که:

متراژ فضا:

متراژ و ابعاد فضای تولید و پرورش زالو متناسب با میزان سرمایه گذاری ابتدایی کار دارد، اما بر خلاف تصور برای فعالیت در عرصه پرورش زالو نیاز به فضاهای زیاد و با ابعاد بزرگ نیست.

به عنوان مثال برای یک سرمایه گذاری ۳۰ الی ۴۰ میلیونی نیاز به فضای مفید در حد۵۰ متر است و در اشل های کوچک و خانگی یک اتاق ۱۲ متری مناسب برای پرورش زالو است

ناگفته نماند که در روند مراحل پرورش زالو نیاز به تقسیم فضای کار به دو بخش است که در آموزشهای حین تولید این مورد توضیح داده خواهد شد

شرایط محیط:

شرایط محیطی فضای پرورش زالو تا حدودی بستگی به میزان اشل کلی کار دارد

در اشل های بزرگ باید شرایط خاص و مورد نیاز آماده و محیا شود که از جمله می توان موارد زیر اشاره کرد:

۱-کف سرامیک، سیمان یا هر شکلی که آبریزی و رطوبت موجب خرابی سازه ساختمان نشود

۲- داشتن آشپزخانه یا فضایی کوچکتر از فضای اصلی جهت تعوض آب ظروف نگهداری زالوها و همچنین غذادهی زالو ها

۳-ایزوله بودن فضا از نظر آلودگی ها و کنترل دما

۴-اتاق کارگری جهت استراحت و تعویض لباس

مسلما ایجاد شرایط بالا در اشل های کوچک مقرون به صرفه نیست و توصیه ما برای دوستانی که در فازهای کوچک تصمیم به تولید و پرورش زالو دارند این است که در فاز توصعه شرایط بالا را محیا نمایند.

همچنین در فازهای کوچک می توانند با یک اتاق استارت زده و در ادامه روند تولید و پرورش زالو فضا را افزایش دهند.

برگشت به بالا